Black friday à la Amatörbiologen

Ingen kan väl ha missat begreppet ”Black Friday” i år. Eller Black Week, eller Black Weekend. Reklamen är mördande för denna shoppingfest utan like, efter ett importerat koncept från USA. Meningen är att vi ska göra av med massor av pengar under loppet av några dagar i slutet av november, på saker vi vill ha eller saker vi inte visste att vi ville ha förrän alla butiker påminde oss om att vi nog borde ha.

Jag tänkte ta det lugnt i år och låta denna shoppinghysteri segla förbi helt och hållet. Men även jag trillade dit. Det blev Black Friday-shopping även för mig. Men, och det vill jag försvara mig med, shopping med ett amatörbiolog-tema.

Vad jag köpte?

  • 15 kg skalade solrosfrön till 25 % Black Friday-rabatt på Foderboden
  • 2 vitlökar och en talgbollshållare till 25 % Black Friday-rabatt på Granngården

Det vill säga saker jag ändå skulle ha köpt till mina fåglar under vintern. Då kunde jag ju passa på nu, när jag ändå fick rabatt.

Ja, vitlöken var kanske inte avsedd för fåglarna. Den var mer ett impulsköp. Men butiken hävdade bestämt att det inte var försent att plantera vitlök än, trots att vi nu har slutet av november.

Så jag antog utmaningen. Här skulle planteras vitlök!

Jag googlade lite på hur vitlök skulle planteras. Short version så går det bra i pallkrage, bryt upp vitlöken i klyftor, sätt ner dem 6 cm djupt med 10 cm till nästa klyfta. Täck gärna med halm eller granris för att förhindra att tjälen knuffar upp dem ur jorden.

I något av alla triljoner nyhetsbrev jag fått på temat trädgård mindes jag devisen ”Så länge du kan gräva, kan du plantera.” Alltså att om jorden inte är mer frusen än att det går att gräva i den, kan man plantera i den.

Med tanke på att rådande väderlek bjöd på -3 grader och ett lätt snötäcke var jag tveksam till om den devisen faktiskt skulle kunna tillämpas. Men det kunde den. Efter lite ihärdigt hackande med en trädgårdsspade visade det sig att det endast var den övre centimetern i pallkragen som var frusen. Därunder var jorden lös och fin.

Så jag skred raskt till verket med att jämna mark för mina vitlöksklyftor. Iförd mössa och extra tjock vinterjacka. Det är nog första gången jag planterat vinterklädd omgiven av snö.

Till hjälp hade jag en säck planteringsjord som blivit över från sommaren. Fin, fräsch, näringsrik jord som skulle komplettera jorden i pallkragen. Synd bara att även den var en smula frusen i kanterna, så att säga. Emellanåt sa det ”klonk!” när de frusna jordklumparna från säcken mötte sina likar i pallkragen. Men med lite envishet lyckades jag bryta upp de flesta isjordklumparna och få till något som liknade en såbädd.

Till slut satt de där, 19 vitlöksklyftor på behörigt avstånd från varandra. Jag täckte dem med ett lager halvfryst jord, som senare ska kompletteras med halm eller granris enligt instruktioner, och kände mig mäkta nöjd med dagens insats. Och extremt stelfrusen om fingrarna.

Det var ju lite i senaste laget. Kanske var jorden för kall. Men om allt går vägen kan vi framåt juli-augusti 2019 se fram emot egenodlad, färsk vitlök.

Där ser man vad Black Friday kan leda till.

Detta inlägg publicerades i Fåglar, Växter och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Black friday à la Amatörbiologen

  1. Gun Malmqvist skriver:

    Bra skrivet som vanligt, jag ser dig vinterrustad med planteringspade i full fart.🌦🌦❄️

    Gillad av 1 person

  2. Roffe skriver:

    Bra jobbat Gunila, är övertygad om att det blir fina vitlökar i sommar, gott med egenodlad vitlök.

    Gillad av 1 person

  3. Eva skriver:

    Det här blev jag jätteinspirerad av. Vi brukar lägga ner vitlöksklyftor i våra stora utomhuskrukor med rosor. Det är väldigt effektivt mot ohyra. Det blir lite blast som doftar starkt. Men att odla hela vitlökar att äta har jag inte tänkt på.

    Gillad av 1 person

    • Gunilla skriver:

      Man kan äta blasten också, som salladslök typ. Så kan man plantera klyftor i krukor inomhus. Men då får man ju aldrig lökarna – för det krävs en vinterfrysning i jord, läste jag.
      Prova gärna så får vi jämföra resultat, Eva! 😀

      Gillad av 1 person

  4. Har du nu fått ner dem går det säkert bra, jag satte mina för tidigt istället för värmen kom och regn det tycker de inte om, men jag hoppas ändå på vitlök nästa sommar.

    Gillad av 1 person

  5. Anki skriver:

    Tänk så bra det kan bli! Jag övervägde att åka in till Granngården för att inhandla fågelmat, men med tanke på att det blir nästan 7 mil t.o.r. så fick det vara …
    Så bra att du fick ner vitlökarna … lycka till med skörden!

    Gillad av 1 person

    • Gunilla skriver:

      Nä 7 mil tor är kanske inget vidare för spontaninköp – bleve dyra fågelfrön ändå. Och Granngården är tyvärr rätt dyra på frön. Har du kollat Slåttergubben.se? Är ju närmare dig än mig så det kan ju bli billigare frakt. 🙂
      Tack, jag får hoppas på vitlökar nästa år. Jag utmanar skördelyckan steg för steg, sommar för sommar…. 🙂

      Gillad av 1 person

      • Anki skriver:

        Jag brukar handla på Slåttergubben, eller brukade, medan jag fortfarande jobbade … tyvärr har jag inte råd längre. Det är jättebra fågelmat, men tyvärr för dyr för min skrala inkomst.

        Gilla

  6. Meggie skriver:

    Övertygad om att det kommer att bli en bra skörd. Vi har satt vitlök sent på hösten vid flera tillfällen och det har gått bra alla gånger, däremot har det inte blivit så stora lökar, men kanske det varit en liten sort. 🙂

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.